Teknik Bilgi

KONVEYÖR BANTLAR

Konveyör bantlar, maddeleri malzemeleri bir yerden bir yere taşımak için kullanılan kauçuk ve kort bezi esaslı taşıma nakil malzemesidir. Konveyör Bantlar çeşitli malzemelerden üretilir. kauçuk esaslı, poliüretan esaslı, pvc bant lastiği, silikon esaslı olmak üzere çeşitleri vardır. Kullanılacak olan yere göre ve kullanım amacına göre bu bant çeşitlerinden herhangi birinin seçimi yapılır.

Konveyör bantlar birçok sektörde kullanılmaktadır, malzemelerin bir yerden bir yere taşınmasıyla ilgili en yaygın kullanılan malzemedir.


Konveyör bantlar şu malzemeleri taşımaktadır:

Kömür, bor, gümüş, şeker pancarı, demir, kuvars, demir cevheri, çimento, kum, çakıl, çamur, kil, silis, pişirilmiş toprak, cüruf, cam kırığı, cam elyafı, pirit, deterjan, çikolata, altın cevheri, taş, gübre vs...


Konvevör Bant Tipleri
  • Karkas yapısına Göre Bant lastiği (tekstil bantları, çelik bantlar)
  • Kaplama yapısına Göre Bant lastiği (aşınmaya dayanıklı, aleve dayanıklı, ısıya dayanıklı, yağa dayanıklı)
  • Tırmanma Açısına Göre Bant lastiği (düz yüzeyli konveyör bant lastikleri (20° ye kadar), ince profilli bant lastikleri (20°- 35° arası), çavuş profilli bant lastikleri (35°-45° arası), esnek kenarlı paletli bant lastikleri (45°-60° arası), sandviç dizaynlı bant lastikleri (60°-87° arası), elevatör bantları (87°-90° arası))

  • Bant Yapısı

    Konveyör bant lastiği iki kısımdan oluşmaktadır, bunlardan birincisi “KARKAS” denilen kısmı ve İkincisi kaplama kauçuk kısmıdır. Karkas yapısı yükü çeker kauçuk kısım ise bant lastiğini dış görünümünü veren ve dış etkilere maruz kalan kısımıdır. Bant lastiğinin, kauçuk kısmı alt kat kalınlığı ve üst kat kalınlığı farklı olabilir. Örneğin; alt kat kalınlığı 2 mm, üst kat kalınlığı 4 veya 6 mm olabilir. Bant sıyırıcısı üst kısımda çalıştığından, bu kısım daha fazla darbeye ve aşınmaya maruz kaldığından, üst katın kalınlığı fazla olur. Bant seçerken mukavemet değerleri EP veya PP sınıfında seçilir. EP: çözgüleri polyester, atkıları polyamid olarak yapılan kort bezleridir (EP80, EP100, EP125, EP160, EP200, EP250, EP315, EP400). PP ise çözgü ve atkıları polyamid malzemeden üretilirler. Bu iki bezin yükte uzama miktarları farklı olur.

    Kaplama özellikleri, sertlik, sıcaklık dayanımı (aleve ve ısıya), yağ dayanımı, yakıt dayanımı, solvent dayanımı, kimyasal dayanımı ve fiziksel dayanımlarına göre çeşitlilik gösterir.Bantlar az nem çekmelidir ve darbelere karşı dayanıklı olmalıdır. Kaplama TS 547 standardında olmalıdır. NR (tabii kauçuk), SBR (styrene-butadiene), EPDM (ethylene propylene kauçuk), CR (neoprene), İR (polysoprene), IIR (butyl), NBR, BR (polybutadiene) vb. çeşitlerde kaplamalarla üretim yapılır.

    Karkas kısım polyester, polyamid, rayon, pamuk, aramid vb. tiplerinde üretilir. Bunlar kauçuğun iç kısmında bulunarak mukavemeti sağlayıp bantın üzerindeki ağırlığı çeker. Bu karkas tiplerinin yoğunlukları, erime noktası, kopma uzaması, ısıl büzülmesi, ısıl dirençleri, gerilim direnci birbirlerinden farklı olur.


    Konveyör Bantlarının Stoklanması
  • Bant lastiği ambarda depolanırken stabil bir sıcaklıkta depolanmalıdır.
  • Bantlar karanlık ortamda bekletilmelidir.
  • Bant lastikleri devamlı aynı konumda tutulmamalı ayda bir 45 derece açıyla çevrilmen ağırlık hep aynı noktaya verilmemelidir.
  • Bantlar uzun süre ambarda bekletilmemelidir, bantta randıman/performans düşüklüğüne yol açabilir (Stoklama zamanı en fazla 1,5 seneyi aşmamalıdır)
  • Depolama yeri (Ambar) Rutubet ortamından arındırılmalı, nemli ortamın banda zarar vereceği unutulmamalıdır
  • Bant lastikleri tahta veya plastik (yükü taşıyabilecek) tekerlerde/rulolarda sarılı bir vaziyette tutulmalıdır